Beitrag zum Justice, Law and Order Sector - Peace, Recovery and Development Plan for Northern Uganda (JLOS-PRDP)



Contract partner: Ministry of Finance, Planning and Economic Development - Uganda Country: Uganda Funding amount: € 1.000.000,00 Project start: 01.10.2008 End: 30.06.2012

Short Description:

Overall goal


Mit dem Peace, Recovery and Development Plan für Norduganda (PRDP) hat die ugandische Regierung eine nationale Strategie für den Zeitraum 2007 - 2010 vorgelegt: Sie soll den Anschluss der durch über 20 Jahre Bürgerkrieg zerrütteten Region im Norden an die Entwicklungen im Rest des Landes vorantreiben und Frieden und Stabilität festigen.

Das erste der vier strategischen Ziele des PRDP, soll die Rechtsstaatlichkeit in den betroffenen Gebieten wiederherstellen und stärken.

Im Sinne der österreichischen Schwerpunktsetzung in Uganda, unterstützt Österreich diesen Prozess durch die Förderung jener Sub-Programme des PRDP, die in den unmittelbaren Wirkungsbereich des Justice-Law and Order Sektors (JLOS) fallen: es handelt sich dabei um das (a) Police Enhancement Programme, (b) Prisons Enhancement Programme und (c) Judicial Services Enhancement Programme.

Obwohl seit 2006 bescheidene Fortschritte in der Wiederherstellung des Alltagslebens in Norduganda zu verzeichnen sind, kommt die verstärkte Präsenz der JLOS Institutionen und deren Dienstleistungen dem ausdrücklichen Sicherheitsbedürfnis der aus den Camps heimkehrenden Bevölkerung entgegen. Die Kosten für den Aufbau der dafür notwendigen Infrastruktur und der Personalressourcen stellen jedoch eine große Herausforderung dar.

Mit gegenständiger Unterstützung leistet Österreich daher einen komplementären Beitrag zum bereits bestehenden Engagement im JLO-Sektor.

Das Mandat zur Umsetzung der PRDP Sub-Programme obliegt den im JLOS zusammengeschlossenen Ministerien und Institutionen. Die technische Planung und Koordination sowie das Monitoring der Umsetzung wird durch die JLO-Sektorarbeitsgruppe wahrgenommen.

Bei der Umsetzung des PRDP wird crosscutting issues wie Gender, Umwelt, HIV/AIDS und Menschenrechten hohe Relevanz beigemessen.

project number 1831-02/2008
source of funding OEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.