Development of Public Investment Programme (PIP) as a key instrument for implementation of Country Development Strategy (CDS) and Social Inclusion Strategy (SIS)



Contract partner: Ministry of Finance and Treasury BiH/ Sector for the Coordination of International Economic Aid Country: Bosnien und Herzegowina Funding amount: € 200.000,00 Project start: 01.05.2011 End: 31.07.2012

Short Description:

Overall goal


Das BuH Finanz- und Schatzministerium (Ministry of Finance and Treasury = MoFT) hat die strategische Rolle im Prozess der sozioökonomischen Entwicklung BuH (hin zur EU-Integration) und ist für die finanzielle Abwicklung der Implementierung der nationalen Entwicklungsstrategie (Country Development Strategy = CDS und Social Inclusion Stra-tegy = SIS) auf allen Verwaltungsebenen (Staat, Entitäten, Kantone und Brcko District = BD) zuständig. Dabei erfolgt stets eine enge Zusammenarbeit und Abstimmung mit dem Directorate for Economic Planning (DEP).

Gegenständliches Projekt unterstützt das MoFT bei der Ausarbeitung von Abwicklungs- und Kontrollsystemen für die Verbesserung der effizienten Nutzung von öffentlichen Re-ssourcen (Public Investments), um die Umsetzung der Reformagenda (CDS und SIS) von BiH - unter Berücksichtigung der Paris Declaration - sowie den Prozess der EU In-tegration (Transparenz und Kontrollsysteme) voranzutreiben.

Als öffentliches Investitionsprogramm (PIP - Public Investment Programme) und zentra-les Instrument für die Umsetzung der BuH-Entwicklungsstrategien (CDS & SIS) muss dieses Programm von allen Regierungsebenen (Kantone, Entitäten und Staat) an die Ziele und Aktionspläne der nationalen Entwicklungsstrategien angepasst und "PIP" für 2012-2014 entsprechend ausgearbeitet bzw. adaptiert werden.


Resultate, die erreicht werden sollen:

- Struktur / Aufbau des existierenden PIP ist mit den Anforderungen (z.B. best mögliche Donor Koordinierung, Umsetzung der PD, etc.) für die Implementierung der Entwicklungsstrategien harmonisiert;

- PIP ist für die Jahre 2012-2014 vorbereitet (Rahmenprogramm, Milestones, etc.), um als zentrales Instrument für die finanzielle Umsetzung der Entwicklungsstra-tegien zu dienen;

- Die für das PIP zuständigen Personen bei MoFT und bei den zuständigen Staat- und Entitätsinstitutionen (ca. 600 Personen in entsprechenden Abteilungen / Fachreferaten) sind hinreichend geschult und ausgebildet, um PIP umzusetzen.

project number 8278-00/2011
source of funding OEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.