Forest Law Enforcement and Governance (FLEG) Phase I: OEZA 2012 Überbrückungsfinanzierung für Armenien und Georgien



Contract partner: World Bank - International Bank for Reconstruction and Development Country: Zentralasien, regional/länderübergreifend Funding amount: € 300.000,00 Project start: 01.11.2011 End: 31.12.2012

Short Description:

Overall goal


Das Programm 'Forest Law Enforcement and Governance' (FLEG) leistet einen substantiellen Beitrag zur Verbesserung der Forstverwaltungspolitik und –strukturen in sieben osteuropäischen Staaten (Armenien, Georgien, Aserbaidschan, Moldau, Russland, Belarus, Ukraine) und wird in einem Konsortium der WB, der International Union for Conservation of Nature (IUCN) und dem WWF umgesetzt. Projektziel ist die Stärkung der Forstverwaltungssysteme in Zusammenarbeit zwischen Regierungen, Privatsektor und Zivilgesellschaft. Die OEZA untersützt die Massnahmen in Armenien und Georgien.


Erwartete Resultate sind:


- Verbesserte rechtliche und institutionelle Rahmenbedingungen für Forstverwaltungsmaßnahmen;

- Die Umsetzung von spezifischen Forstverwaltungsmaßnahmen in den Partnerländern, mit Unterstützung der massgeblichen Akteure;

- Verbesserte Koordination des ENA-FLEG Monitoring Systems auf nationaler und regionaler Ebene;

- Aktiver Erfahrungsaustausch zwischen den einzelnen Ländern und Regionen.


Illegale Holzschlägerung ist eines der Hauptprobleme schwacher nationaler Forstverwaltungen, schädigt sie doch nicht nur die Umwelt, sondern auch die Volkswirtschaften und untergräbt die Sicherheit und Rechtsstaatlichkeit der Partnerländer.


Das ENPI FLEG basiert auf der EU Schwerpunkt– und prioritätensetzung im Rahmen der Europäischen Nachbarschaftspolitik (European Neighbourhood Partnership Instrument - ENPI), auf dem EU FLEGT (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) Action Plan sowie der St. Petersburger Deklaration zur Stärkung des Forstrechts in Europa und Nordasien (ENA-FLEG).

project number 8274-01/2011
source of funding OEZA
sector Forstwirtschaft
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.