Mainstreaming von Klimawandel im karibischen Disaster Risk Management



Contract partner: Caribbean Disaster Emergency Management Agency Country: Nord- und Mittelamerika, regional/länderübergreifend Funding amount: € 531.000,00 Project start: 01.12.2008 End: 31.10.2011

Short Description:

Overall goal


Die Initiative wird im karibischen Raum umgesetzt, geografisch davon umfasst sind die 16 Mitgliedsstaaten der Regionalorganisation CDERA: Antigua, Anguilla, British Virgin Islands, Montserrat, St. Kitts&Nevis, Barbados, Dominica, St. Lucia, St. Vincent&Grenadines, Jamaika, Bahamas, Belize, Turks&Caicos, Trinidad&Tobago, Grenada und Guyana.


Gemeinden in den Küstenregionen der Karibik werden immer mehr mit den negativen Auswirkungen des Klimawandels konfrontiert, die den Aufbau von "community resilience" notwendig machen.

Ziel des Projekts ist es, auf regionaler, nationaler und lokaler Ebene Kapazitäten für Bereitschaft und Verringerung natürlicher und technologischer Risiken, sowie der negativen Auswirkungen des Klimawandels durch koordinierte Mechanismen zu stärken. Sowohl die Bevölkerung, die Sektoren und Systeme werden unterstützt, um Risiken proaktiv zu bewältigen.

Vorgesehene Ergebnisse sind:

1. Verbesserte Koordination und Zusammenarbeit im Katastrophenmanagement zw. lokalen Katastropheneinheiten und Forschungsinstitutionen im Klimawandelbereich.

2. Gestärkte Kenntnis und besseres Bewußtsein auf Gemeindeebene über Anpassungsmöglichkeiten im Rahmen des Katastrophenmanagements und den Auswirkungen des Klimawandels.

3. Verbesserte Kapazitäten (technisch u. admin.) auf sub-regionalem und lokalem Niveau in Bezug auf die institutionelle Bereitschaft und Reaktion in Risikosituationen. U.a. Unterstützung der 4 sog. "Sub-Regional Operational Units" der Region, - in Antigua, Barbados, Jamaika und Trinidad & Tobago - die jeweils das regionale Katastrophenmanagement für 4 Länder übernehmen, insbes. Information, Kommunikation und Verwaltung von Basisequipment.


Im gesamten karibischen Raum leben ca. 28 Mio Personen in den Küstengebieten, davon werden als direkte Zielgruppe jene Küstengemeinden identifiziert werden, die den neg. Auswirkungen des Klimawandels direkt ausgesetzt sind. Indirekte Zielgruppe ist auch das Personal der 4 Sub-Regional Operational Units von CDERA.

project number 2580-00/2008
source of funding OEZA
sector Humanitäre Hilfe: Maßnahmen zu Vermeidung und Vorbeugung von Katastrophen
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.