Strengthening Regional Pariamentary Capacity in the SADC Region



Contract partner: Association of European Parliamentarians with Africa Country: Subsahara-Afrika, regional/länderübergreifend Funding amount: € 700.000,00 Project start: 01.11.2011 End: 30.04.2014

Short Description:

Overall goal


In der SADC Raum fokussiert die OEZA unter anderem den Bereichen gute Regierungsführung. Die Förderung von Demokratisierung ist eine Voraussetzung für ein nachhaltiges soziales und wirtschaftliches Wachstum. Durch armutsmindernden Einsatz der Staatsressourcen haben Parlamente eine Schlüsselfunktion in der Armutsminderung eines Landes.


In Zusammenarbeit mit AWEPA (Association of European Parliamentarians for Africa) fördert die OEZA die Stärkung von Parlamenten im SADC Raum.


Die Zielsetzung des Vorhabens ist einen Beitrag zur Umsetzung des strategischen Plans des SADC-PF (SADC Parliamentary Forum) zu leisten. Dieser zielt langfristig auf die Wandlung des Forums in ein regionales Parlament ab.


Das SADC-PF ist die lokale Partnerorganisation, welches eine autonome Institution der SADC ist und die Parlamente aus 13 SADC Mitgliedsstaaten vertritt.


Die erwarteten Ergebnisse sind

- das SADC-PF arbeitet mit seinen Mitgliedern die Ergebnisse von Busan auf und bringt die Position aus dem SADC Raum in die internationalen Politikdiskussion zur Wirkung von Entwicklungszusammenarbeit ein

- in Abstimmung mit seinen Mitgliedern entwickelt und beschließt das SADC-PF einen langfristigen Aktions- und Zeitplan für die Umsetzung des strategischen Plans

- die Maßnahmen des Arbeitsplans 2012 und 2013 werden umgesetzt.


Zielgruppe sind die Parlamente der 13 Mitgliedsstaaten mit ca. 3.500 ParliamentarierInnen. Letztlich wird die Bevölkerung dieser 13 SADC Mitgliedsstaaten, ca. 193 Mio. Menschen, von einer gut funktionierenden Parlamentsarbeit profitieren.


In der 1. Phase des Vorhabens konnten bereits beachtliche Resultate erreicht werden. Weitere Kapazitäten wurden in den Parlamenten in der Bewertung von Entwicklungszusammenarbeit gemäß der Pariser Erklärung und dem Accra Aktionsplan aufgebaut. Und zwei wesentliche Erklärungen wurden beschlossen, die Legislative Principles for Development Effectiveness und den SADC Regional Parliamentary Plan of Action on Aid Effectiveness.

project number 2422-00/2011
source of funding OEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.