National Civic Education Programme Phase II



Projektträger: Department for International Development - Eastern Africa Land: Kenya Vertragssumme: € 600.000,00 Beginn: 01.01.2005 Ende: 30.06.2011

Kurzbeschreibung:

Projektziel


As a second phase and follow-up to the first National Civic Education Programme (NCEP I) which was implemented in Kenya between August 2000 and September 2002, the objective of the National Civic Education Programme II is to consolidate a vibrant political culture in Kenya where groups and individuals are aware and fully exercise their rights and responsibilities.

For this purpose several donors have decided to establish a basket fund in order to deliver a national civic education programme in partnership with a broad spectrum of CSOs. Five Consortia will implement NCEP II:

1) CEDMAC (marginalized communities)

2) Gender Consortium (targets women's organisations)

3) CRECO (rights-based grouping)

4) ECEP (Ecumenical Constitutional Education)

5) National NGO Council (will represent all the other CSOs).

The content of civic education will cluster around the following themes: Human rights, good governance, democratisation, Constitutionalism and Nation-building. NCEP II is based on the experience of NCEP I and the findings of its evaluators, it will operate in significantly changed political conditions. The current Government of Kenya has a positive attitude to NCEP II. In the new political conditions, a rights-based approach (RBA) will be used. Advocacy should be encouraged, notably regarding gender equality and the rights of those affected by HIV and AIDS. NCEP II is a human rights and good governance programme, which seeks to ensure that legislative and human rights including the Constitution become tools that Kenyans use to hold government accountable for meeting appropriate performance standards. The programme seeks to enhance participation by all citizens especially women and the poor in governance-related matters.

Programme management will be located with the newly created Programme Steering Committee (PSC) on which the Donor Committee (by the lead donor) will be represented aloongside the 5 consortia, the FMA and TAT.

Projektnummer 2091-00/2004
Mittelherkunft OEZA
Sektor Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.