Assessment on challenges and potentials for sustainable regional development and cross border cooperation in the Danube Region/Western Balkans



Contract partner: ROBERT GIREJKOCountry: Europa, regional/länderübergreifend Funding amount: € 48.495,00Project start: 25.05.2015End: 21.08.2015

Short Description:

Overall goal


Das vorliegende Projekt zielt darauf ab, Potentiale, Trends und Herausforderungen für nachhaltige Regionalentwicklung am Westbalkan zu analysieren. Dadurch sollen mögliche Optionen für zukünftige Initiativen der unterschiedlichen Stakeholder im Bereich nachhaltiger Regionalentwicklung in den Ländern Albanien, Mazedonien, Serbien, Bosnien und Herzegowina, Montenegro und Kosovo identifiziert werden.


Die Studie sieht neben intensivem Dokumentenstudium zur systematischen Erfassung der rechtlichen, institutionellen und sozio-ökonomischen Rahmenbedingungen auch umfassende Konsultationen mit den wichtigsten Partnern in der Region vor (es sind mehrere Stakeholder-Workshops geplant). Die bis dato von der OEZA unterstützten nationalen Regionalentwicklungsmodelle in Albanien, Kosovo, Montenegro und Serbien werden ebenso wie andere bereits bestehende Initiativen auf ihr Potential zur regionalen und grenzüberschreitenden Vernetzung untersucht. Zu diesem Zweck sollen sämtliche relevante Ministerien, Gemeinden, Institutionen, Organisationen sowie zivilgesellschaftliche und privatwirtschaftliche Akteure in den strategischen Abstimmungsprozess einbezogen, durch die umfassende Stakeholder-Beteiligung mögliche Synergien sichtbar gemacht werden.


Dabei wird großer Wert auf soziale Inklusion, ökologische Nachhaltigkeit und gute Regierungsführung gelegt werden, ebenso auf die besonderen Bedürfnisse von Frauen und Männern. Die in den Ländern, Gemeinden und Institutionen vorhandenen Strukturen und Kapazitäten – u.a. im Hinblick auf eine Abwicklung von Fördermitteln nach democratic governance Prinzipien – sind für die Analyse von wesentlicher Bedeutung. Die zu identifizierenden Optionen, Lessons Learned und besten Herangehensweisen bilden das Fundament für die Optimierung der Zusammenarbeit der unterschiedlichen Stakeholder in diesem Sektor. Es werden in etwa 300.000 Personen von den im Anschluss an die Studie zu setzenden Maßnahmen profitieren.

project number8324-00/2015
source of fundingOEZA
sector Andere multisektorielle Maßnahmen
tied48495
modalityOther technical assistance
marker Environment: 1, Gender: 1, Democracy: 1
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.