Beitrag 2012 - 2014 strategischer Plan SADC-CNGO, Widmung Armut und Entwicklung



Contract partner: SADC-CNGO - Southern African Council of NGOsCountry: Subsahara-Afrika, regional/länderübergreifend Funding amount: € 900.000,00Project start: 01.01.2012End: 31.12.2015

Short Description:

Overall goal


Im SADC Raum fördert die OEZA Demokratisierung als Voraussetzung für ein nachhaltiges soziales und wirtschaftliches Wachstum und setzt somit einen Beitrag zur Armutsminderung.


Neben der SADC, den Regierungen der Mitgliedsstaaten und dem Privatsektor hat die Zivilbevölkerung eine tragende Rolle in der Minderung der Armut. Das SADC Council of NGOs vertritt NGOs aus allen 15 SADC Mitgliedsstaaten. Mit Förderung durch die ADA ist es dem SADC-CNGO gelungen, sich als kompetenter Vertreter der Zivilbevölkerung in der regionalen Entwicklungsdiskussion zu positionieren.


Für 2012 – 2014 widmet die ADA ihren Beitrag für die Programmkomponente Armut und Entwicklung. Dieses Programm unterstützt die SADC bei der Umsetzung der regionalen Entwicklungsagenda um Armut im SADC Raum zu mindern.


Die wesentlichen Ergebnisse für 2012 sind

- das SADC-CNGO führt im August 2012 das jährliche Southern African Annual Civil Society Forum in Maputo durch und veröffentlicht die Konferenzergebnisse

- im 1. Halbjahres 2012 findet die Bewertung der Umsetzung des SADC RISDP (15jähriger regionaler Entwicklungsplan) statt, das SADC-CNGO bringt die Analyse der Zivilbevölkerung zum Stand der Umsetzung ein

- für Oktober 2012 ist eine SADC Consultative Conference geplant, SADC-CNGO bringt die Positionen der Zivilbevölkerung entsprechend der Agenda ein

- SADC-CNGO vertritt die Zivilbevölkerung im steering committee des Regional Poverty Observatory.

In Vorbereitung auf gemeinsame Positionen oder Analysen werden unter anderen regionalen Studien durchgeführt, wie z.B. der Stand der Umsetzung der armutsrelevanten SADC Protokolle. Die jeweiligen Feststellungen und Empfehlungen werden durch nationalen und regionalen workshops in eine gemeinsame Position der Zivilbevölkerung im SADC Raum zusammengeführt.


Zielgruppe sind die SADC und die Mitgliedsorganisationen von SADC-CNGO. Begünstigt ist die Bevölkerung im SADC Raum.

project number2549-00/2012
source of fundingOEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.