Beitrag zu Justice Law and Order Sector Strategic Investment Plan



Contract partner: MFPED - Ministry of Finance, Planning and Economic Development - UgandaCountry: Uganda Funding amount: € 3.500.000,00Project start: 01.07.2007End: 30.06.2009

Short Description:

Overall goal


Österreich leistet seit 2006 gemeinsam mit anderen Gebern einen Beitrag zum Sector Investment Plan 2006/7 - 2010/11 (SIP II) im Justice Law and Order Sector, dessen Grundlage der Poverty Eradication Action Plan (PEAP 2004) und die Erfahrungen aus dem Sector Investment Plan I sind. Die Betonung des neuen Plans liegt auf Konsolidierung und Verstärkung des Impakts, insbesondere auf arme bzw. marginalisierte Bevölkerungsgruppen. Inhaltliche Schwerpunkte sind neben Handels- und Wirtschaftsrecht und Strafrecht wie bisher nun auch Landrecht und Familienrecht. Zugang zu Recht, Prävention, Diversion und Rehabilitierung sollen Vorrang gegenüber einem Law and Order-Ansatz haben. Auf Grund der beschränkten Ressourcen wird ein besonderes Augenmerk auf innovative Ansätze und kostengünstige Lösungen gelegt, um zumindest eine grundlegende Versorgung der Bevölkerung im ganzen Land, auch in den bisher kaum erreichten Gebieten im Norden, zu gewährleisten.


Ziel: Verbesserung der Sicherheit der Person und des Eigentum sowie des Zugangs zu Recht zur Förderung der wirtschaftlichen Entwicklung und zur Verbesserung der Lebensbedingungen der armutsgefährdeten Bevölkerung.

Resultate:

Rechtssicherheit und entsprechende Rechtssprechung vorangebracht

Menschenrechtskultur in allen JLOS Institutionen verstärkt

Zugang zu Recht verbessert, insbesondere für arme und marginalisierte Bevölkerungsgruppen

Kriminalitätsrate reduziert und Sicherheit der Person und des Eigentums verbessert

Beitrag zur Wirtschaftsentwicklung verstärkt


Für eine erfolgreiche Umsetzung des Reformprozesses werden Maßnahmen als notwendig erachtet, die das Bewusstsein für die gemeinsame Verantwortung in allen am Sektor beteiligten Institutionen stärken, die Zivilgesellschaft, die lokale Verwaltung und der Privatsektor besser in den Prozess einbinden und die Nutzer des Systems unterstützen, als Resultat der öffentlichen Investitionen bessere Serviceleistungen einfordern zu können.

project number1831-01/2007
source of fundingOEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.