Broadening the debate on transitional justice in Uganda



Contract partner: ICTJ - International Center for Transitional JusticeCountry: Uganda Funding amount: € 320.000,00Project start: 01.11.2008End: 31.12.2010

Short Description:

Overall goal


Nach dem (voraussichtlichen) Ende der Friedensverhandlungen mit der Lord's Resistance Army (LRA) im Jahr 2008 stehen für die ugandische Regierung komplexe Fragen Transitioneller Justiz (TJ) zu Rechenschaft, Versöhnung, Wahrheitsfindung, Reparationen etc. an. Ohne umfassende Beteiligung der betroffenen Bevölkerung in Norduganda kann die Diskussion zu diesen Themen zu keinen zukunftsfähigen Ergebnissen führen.

Hauptziel dieses Projekts ist es daher, den bisher unzureichenden Dialog zu TJ in Uganda inhaltlich zu schärfen und auf bisher weniger berücksichtigte, aber für die Opfer wesentliche Aspekte (u.a. Wahrheitsfindung, Erinnerungsarbeit, Gedenkstätten) auszuweiten. Dies bedeutet einerseits, die Stimmen von lokaler Bevölkerung und VertreterInnen der Zivilgesellschaft (v.a. Frauen, Kinder, ehemalige LRA-KombattantInnen) für den Dialog mit der Regierung zu stärken und bündeln sowie andererseits die umfassende Expertise von ICTJ auch für staatliche Institutionen, insbesondere den ugandischen Justizsektor, zur Verfügung zu stellen.

Das Vorhaben gliedert sich in 3 Interventionsbereiche:

(1) Stärkung zivilgesellschaftlicher Netzwerke zur Erweiterung des Dialogs zu TJ;

(2) Aufarbeitung und Dokumentation des sog. Juba-Friedensprozesses und Austausch mit TJ-Prozessen in ähnlichen Kontexten in Westafrika (Liberia, Sierra Leone) und Ostafrika (Kenia);

(3) Bereitstellung von technischer Assistenz für EntscheidungsträgerInnen im ugandischen Justizsektor sowie für die Zivilgesellschaft in Norduganda.

Der Vertragspartner ICTJ arbeitet bei der Umsetzung des Projekts mit der lokalen, und im Bereich TJ äußerst erfahrenen Partnerorganisation Gulu District NGO Forum, Justice and Reconciliation Project, zusammen. Den Bedürfnissen von Frauen wird entsprechend VNSR-Resolution 1325 in diesem Projekt besondere Aufmerksamkeit gewidmet.

Dieses Vorhaben entspricht der OEZA-Schwerpunktsetzung in Uganda auf den Justizsektor sowie dem besonderen Interesse an Friedenssicherung in Norduganda.

project number2603-00/2008
source of fundingOEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.