Evaluierung Projekt PROM'ART Louga (Handwerksförderung)



Contract partner: Cabinet EMAP Sarl (Etudes et Management de Projets)Country: Senegal Funding amount: € 7.700,00Project start: 01.08.2009End: 30.09.2009

Short Description:

Overall goal


Die gegenständliche Evaluierung umfasst das Projekt "Projet de Promotion Artisanale dans la région de Louga" - PromART (EZA-Nr. 2362-00/2005), das im Rahmen der Umsetzung des indikativen Kooperationsprogramms 2006 bis 2008 für Senegal (PIC) durchgeführt und am 31/03/2009 beendet wurde.

Das Projekt PromART unterstützte in seiner letzten Phase in sieben Regionen des Senegals eine nationale Handwerkerorganisation, die Fédération Nationale des Artisans du Sénégal (FENAS). Die FENAS bietet ihren Mitgliedern über einen "Fonds zur Förderung des Handwerks", den Fonds de Promotion de l'Artisanat (FPA), die Möglichkeit, kleine, aber für sie bedeutende Weiterbildungs-, Investitions- u. a. Projekte selbst zu realisieren. Eine Spar- und Kreditkasse, selbst Mitglied eines Netzwerks, unterstützt die Mitglieder mit Finanzmarktprodukten kleinen Ausmaßes, die auf dem Markt nicht ausreichend angeboten werden.

Die Zielsetzung dieser Evaluierung ist auf der Analyse der Erreichung der Projektziele (global und spezifisch) zentriert und soll so überprüfen, ob die FENAS durch die Förderung der Handwerker und deren Berufsorganisationen zur ökonomischen und sozialen Entwicklung sowie Armutsminderung in der Region beigetragen hat, d.h. in der Lage ist, auf die fachspezifischen Bedürfnisse der verschiedenen Berufssparten in demokratischer Arbeitsweise einzugehen.

Im speziellen soll untersucht werden, ob es gelungen ist, die Kapazitäten des FENAS und der im Projekt geschaffenen dezentralisierten Finanzierungsinstitutionen als Errungenschaften des Projekts dauerhaft zu konsolidieren und so zu entwickeln, dass ihre Nachhaltigkeit auch nach Ende der externen Förderung sichergestellt ist. Außerdem wird die Frage nach der Stärkung der politischen Kraft des Berufsstandes durch die Rolle der FENAS ausgeleuchtet, die einen positiven Impuls auf die Ausbildung der institutionellen und juristischen Rahmenbedingungen für den Sektor leisten sollte.

project number2362-00/2009
source of fundingOEZA
sector Industrie und Gewerbe
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.