EXTENSION OF THE AFRICAN GENDER AND DEVELOPMENT INDEX TO 3 COUNTRIES



Contract partner: UNECA - United Nations Commission for AfricaCountry: Afrika, regional/länderübergreifend Funding amount: € 250.000,00Project start: 01.03.2006End: 30.06.2007

Short Description:

Overall goal


Umfeld/Hintergrund:

Das African Center for Gender and Development an der UNECA hat u.a. die Aufgabe, die effektive Implementierung, das Monitoring und die Evaluierung der internationalen und nationalen Plattformen und Aktionspläne zur Geschlechtergleichstellung und dem Empowerment von Frauen zu unterstützen. Innerhalb dieses Mandates hat das ACGD den African Gender and Development Index (AGDI) entwickelt, der das inzwischen auch von der African Union und von NEPAD angewiesene Instrument ist, um Fortschritte in den Bereichen sozialer, ökonomischer, politischer Macht/Ermächtigung zu monitoren.

Der AGDI kombiniert quantitative und qualitative Indikatoren in zwei Teilen: dem Gender Status Index (GSI) und das African Women's Progress Scoreboard (AWPS). Der AGDI wird in allen afrikanischen Staaten angewendet werden.

Ziele:

" Verfügung über ein umfassendes Instrument zur Messung der ökonomischen, politischen, sozialen und Frauenrechte für Afrikanische policy-makers und deren Partner

" Kapazitätserhöhung im Monitoring der Durchführung der internationale Verträge zur Geschlechtergleichstellung

" Förderung der Veränderung in Einstellungen, Strukturen und Mechanismen auf politischem, legalem und operationellem Niveau

" Überbrückung des Wissens- und Informationsstandes zwischen dargelegten Resultaten und der realen Auswirkung von Gender Mainstreaming.

" Demokratisierung von Statistiken und qualitatives Fortschrittsmonitoring

" Förderung der interdepartementellen Zusammenarbeit zwischen Ministerien


Zielgruppen: Politiker, Ministerien, Planungsinstitutionen, Kooperationsländer


Geplante Aktivitäten:

1. nationale Planung mit den Women's National Machineries

2. Installierung der nationalen Beratungspanels

3. Auswahl der nationalen Forschungsinstitutionen

4. Training der nationalen Forschungsinstituionen zum AGDI

5. Beurteilung der nationalen Berichte zum AGDI

6. Veröffentlichung der nationalen Berichte


Geographische Zuordnung: Kap Verde, Namibia und Senegal

project number2405-00/2006
source of fundingOEZA
sector Andere soziale Infrastruktur und Leistungen
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.