Global Education Network Europe (GENE) - participant fee 2019



Contract partner: GENE - Global Education Network Europe Country: Europa, regional/länderübergreifend Funding amount: € 30.000,00 Project start: 01.01.2019 End: 31.12.2019

Short Description:

Overall goal


Die ADA leistet für das Jahr 2019 einen Teilnahmebeitrag von Euro 30.000 zum Global Education Network Europe (GENE).

GENE ist das europäische Netzwerk der nationalen Strukturen (Ministerien, Agenturen), die im Bereich des Globalen Lernens für dessen Unterstützung, Förderung und politische Koordination zuständig sind. Seit dem Beginn des Netzwerks 2001 ist es auf mehr als 40 TeilnehmerInnen aus über 25 Staaten angewachsen.

GENE verfolgt im Bereich Global Education vorrangig drei Zielsetzungen:

- den Austausch von nationalen Erfahrungen und Strategien: durch Information über Good Practice und durch wechselseitige Unterstützung

- die Weitergabe von Wissen und Erkenntnissen

- die Entwicklung eines gemeinsamen europäischen Programms.


Expected results


- Direkte Erreichung von rund 800 MultiplikatorInnen und EntscheidungsträgerInnen im Bereich Development Education and Awareness Raising (DEAR).


AREA 1: Improving networking to deepen policy exchange and policy learning among European countries in the fields of Global Education (GE):

- 2 Roundtables

- Entwicklung einer On-line platform für den Austausch der GENE-Mitglieder, Newsletters, Website


AREA 2: Improving GE policy learning through peer review and follow-up support to achieve quality GE in European countries:

- Beginn eines Peer Review Prozesses Global Education in Estland

- Publikation eines National Peer Review Reports (Estland)


AREA 3: Supporting ministries and agencies participating in GENE to strengthen GE policy at national level:

- nationale Seminare und Beratung


AREA 4: Increase research on Global Education:

- Pan-europäisches Forschungsnetzwerk ANGEL (in Kooperation mit Development Education Research Centre, University College London): Second International Conference of academics, researchers and policy makers (Global Education in the formal education Systems)

- Entwicklung einer Institutionen- und ForscherInnendatenbank

- Publikationen: 2 Policy Briefing Papers, 1 Global Education Digest, Jahresbericht 2019 zu Global Education in Europe


Area 5: Providing recognition, visibility and re-enforcement of quality GE practices in Europe, in order to inspire better public policies in the field:

- Launch und Verleihung eines europaweiten GENE Global Education Awards

- Publikation zum Global Education Award mit Good Practice Beispielen


Area 6: Strengthening of partnership with relevant regional and global organisations working on GE:

- 1 internationale Multi-Stakeholder-Konferenz zu Global Education


Target group / Beneficiaries


Ziel- und Dialoggruppen sind nationale Strukturen (Ministerien, Agenturen), die im Bereich des Globalen Lernens für dessen Unterstützung, Förderung und politische Koordination zuständig sind sowie zivilgesellschaftliche Organisationen und Forschungseinrichtungen im Bereich Globales Lernen.

Auf europäischer Ebene erfolgt die Zusammenarbeit mit der europäischen Kommission (Dreijahreskooperationsvertrag 2019-2021), der OECD, sowie mit CONCORD/ DEEEP 4.


Activities


GENE organisiert seine Arbeit über die regelmäßige Zusammenkunft in Roundtables (2x jährlich, 2019 u.a. in Berlin).

Die Arbeit der GENE-FachexpertInnen bietet Analysen, Reviews, Vernetzung, Strategieentwicklung, Services und internationalen Fachdiskurs zu Globalem Lernen bzw. Global Citizenship Education (SDG 4.7). Das Arbeitsprogramm 2019 umfasst im Besonderen die Durchführung eines Peer Review Prozesses in Estland sowie die Durchführung einer internationalen Multi-Stakeholder-Konferenz. Weiters vorgesehen sind Studien und Briefing Papers zu spezifischen Themen im Bereich Global Education, die Publikation eines jährlichen Berichts zu Global Education in Europa sowie die Kooperation mit dem 'Academic Network on Global Education and Learning' (ANGEL) als Brückenfunktion zwischen AkademikerInnen und Ministerien und Agenturen. Nationale Seminare, ein Global Education Award sowie bilaterale Projekte dienen der Stärkung von Capacity Building und Innovation im Arbeitsfeld.


Context


Nähere Informationen unter: www.gene.eu

project number 2397-14/2019
source of funding OEZA
sector Keinem spezifischen Sektor zuordenbar
tied 30000
modality Development awareness
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.