PROAGRI II - Beitrag OEZA zur sektoriellen Budgethilfe Landwirtschaft für Sofala



Contract partner: MINAG - Ministry of Agriculture Mozambique Country: Mosambik Funding amount: € 3.000.000,00 Project start: 01.01.2007 End: 31.12.2010

Short Description:

Overall goal


Sektorielle Budgethilfe (Sectoral Budgetsupport, SBS) ist Budgethilfe, die für einen abgegrenzten Sektor zweckgewidmet ist und die Umsetzung eines Sektorprogramms unterstützt.


Das umfassende mosambikanische landwirtschaftliche Entwicklungsprogramm, ProAgri, ist kein alleinstehendes Programm, sondern in die nationale Strategie zur Reduktion der Armut (PRSP, in Mosambik: PARPA) vollständig integriert. Die Evaluierung von ProAgri I (erschienen im Dezember 2006) bestätigt den Erfolg von ProAgri, welches fragmentierte Einzelprojekte der Gebergemeinschaft durch diesen sector wide approach (SWAP) unter der Leitung des Landwirtschaftsministeriums (MINAG) ersetzte.


Der Beitrag zu SBS ProAgri begründet sich einerseits in der Wahrnehmung der Verpflichtungen der OEZA bezüglich von Harmonisierung und Abstimmung im Sinne der Paris Deklaration. Andererseits vor allem in der programmatischen Weiterentwicklung der Landesprogramme Mosambik. Waren die Interventionen bisher auf technische Assistenz in Kapazitätsentwicklung zur Implementierungsunterstützung von ProAgri beschränkt, beteiligt sich die OEZA seit 2005 direkt an ProAgri mit einer Widmung für die Schwerpunktprovinz Sofala.


Das Oberziel von ProAgri ist as Oberziel von ProAgri (Phase I und II) ist die Förderung von Rahmenbedingungen für ein nachhaltiges und gerechtes Wachstum im landwirtschaftlichen Sektor, die Reduktion der ländlichen Armut und die Gewährleistung der Nahrungsmittelsicherheit der Haushalte unter Berücksichtung des Schutzes der natürlichen und sozialen Umwelt.


Für ProAgri II sieht die OEZA eine finanzielle Beteiligung in Höhe von insgesamt 3,0 Mio Euro für den Zeitraum 2007 - 2010 vor, wieder mit der Widmung für die Schwerpunktprovinz Sofala.

project number 2002-00/2007
source of funding OEZA
sector Landwirtschaft
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.