Promoting Gender-Responsive Policies in South East Europe



Contract partner: UNIFEM - United Nations Development Fund for Women - SlovakiaCountry: Europa, regional/länderübergreifend Funding amount: € 700.000,00Project start: 01.12.2010End: 30.11.2013

Short Description:

Overall goal


Das ggstdl. Programm ist die Fortsetzung der bereits 2006 und 2008 von der OEZA unterstützten Programme 8181-00/2006 und 8181-00/2008 zu Gender-Responsive-Budgeting. Der Fokus des Programms "Promoting Gender-Responsive Policies in South East Europe 2011 - 2013" liegt im Aufbau von individuellen und kollektiven Kapazitäten von Regierungsinstitutionen, zivilgesellschaftlichen Organisationen und ParlamentarierInnen in Südosteuropa im Bereich Gender-Responsive-Budgeting. Das unterstützte Programm konzentriert sich insbesondere auf die Länder Bosnien und Herzegowina, Albanien und Mazedonien; regionale Programmkomponenten betreffen u.a. auch Serbien sowie Montenegro.


Im internationalen Trend ist Gender-Responsive-Budgeting seit einigen Jahren als eines der wichtigsten Policyinstrumente des Gender Mainstreaming anerkannt. Gender-Responsive-Budgeting ist ein effektives Instrument um Frauen an politischen Prozessen zu beteiligen und um die Verpflichtungen der jeweiligen Staaten zur Gleichstellung der Geschlechter umzusetzen. Gender-Responsive-Budgeting erlaubt, die Auswirkungen von Budgetallokationen geschlechterspezifisch zu erforschen, zu analysieren und gegebenenfalls zu korrigieren und erfüllt als Instrument von good (= gender aware) governance auch die Intention der Rechenschaftspflicht (accountability).


Im Übergang von Planwirtschaft zu freier Marktwirtschaft haben die Länder SOEs Auflagen von IMF, WB bzw. der EU, weit reichende Reformen des öffentlichen Haushalts umzusetzen. Steuerrechtliche Reformen, Privatisierungen und einschneidende Änderungen bei staatlichen Unterstützungsleistungen haben für die gesamte Bevölkerung, aber besonders für Frauen massive Konsequenzen. Gleichzeitig birgt der Reformprozess die Möglichkeit größerer Transparenz und größerer Beteiligung, da auch die Budgetstrukturen der Staaten neu erstellt und strukturiert werden.

project number8181-00/2010
source of fundingOEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.