Regulatory Guillotine in the Republic of Armenia Phase II



Contract partner: Republic of Armenia Government StaffCountry: Armenien Funding amount: € 500.000,00Project start: 01.04.2014End: 31.03.2016

Short Description:

Overall goal


Der Rapid Regulatory Guillotine Reform Prozess soll auf Wunsch der Armenischen Regierung eine rasche Vereinfachung und erhöhte Konsistenz der Gesetzgebung bringen. Im Resultat soll dieser zur Verbesserung der Rahmenbedingungen für effiziente Wirtschaft und Investition aber auch der staatlichen Serviceleistungen gegenüber den Bürgern führen. Dabei werden administrative Hürden abgebaut und eine leistungsfähige transparente Verwaltung, die weniger korruptionsanfällig ist, geschaffen. 17 legislative Bereiche wurden seitens der Regierung ausgewählt, wobei die Bereiche Zollverwaltung, Inspektion und Baugenehmigungen Vorrang genießen. Die zu erwartenden Ergebnisse sind: 1) zumindest 7.000 von insgesamt 25.000 in Betracht stehenden Rechtsnormen auf widersprüchliche Bestandteile analysiert und im Sinne einer wirtschaftsfreundlichen Gesetzgebung reformiert; 2) Kapazitäten von 27 involvierten Ministerien sowie staatlichen Stellen durch neue Reformansätze, die in Trainings vermittelt, sowie die Reformergebnisse selbst - im Sinne einer effizienten - Verwaltung gestärkt; 3) auf institutioneller Regierungsebene ist eine Reformunit und ein Reform Council geschaffen; und 4) die Zivilgesellschaft und Privatwirtschaft ist mittels eines Business Advisory Council eingebunden. Die Reformunit, die als Schaltstelle des Reformprozesses mit der Regierung (Reform Council), den Ministerien, dem Parlament sowie anderen staatlichen und nichtstaatlichen Institutionen eng zusammenarbeitet, sammelt die Analyseergebnisse und Empfehlungen, liefert aber auch überarbeitete Gesetzvorschläge, die dann auf der legislativen Ebene angenommen werden sollen. Ein österreichischer Sozialpartnerschaftsexperte beobachtet den Prozess und berät hinsichtlich partizipativer Beteiligungsmethoden von Interessensverbänden. Die ADA unterstützt als führender Geber gemeinsam mit WB, OSZE sowie UNDP dieses Programm der Regierung Armeniens.

project number8283-02/2014
source of fundingOEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.