Sektorfinanzierung Landwirtschaft, Beitrag PEDSA 2012



Contract partner: MNEC - Ministry of Foreign Affairs and Co-operation - MozambiqueCountry: Mosambik Funding amount: € 500.000,00Project start: 01.01.2012End: 31.12.2012

Short Description:

Overall goal


Landwirtschaft und ländliche Entwicklung sind expliziter Fokus der OEZA in Mosambik. Dementsprechend unterstützt die OEZA den Sektor Landwirtschaft in Mosambik seit Jahren durch verschiedene Finanzierungsinstrumente.


ProAgri, das bisherige Finanzierungsinstrument des Sektors endete 2011, die ADA hat insgesamt € 4,00 Mio. beigetragen.


PEDSA 2011 – 2020, die neue Strategie Mosambik im Sektor Landwirtschaft wurde im Mai 2011 von der Regierung angenommen. Mosambik verfügt über ein großes Potential an landwirtschaftlich nutzbarer Fläche, welche jedoch bis jetzt nur zu einem geringen Teil genutzt wird. PEDSA gibt einen multi-sektoriellen Ansatz vor. PEDSA nennt mehrere Säulen, wie Stärkung und Erhöhung von landwirtschaftlicher Produktion und Produktivität; Verbesserung von Dienstleistungen und Infrastruktur für die Markterschließung und Kommerzialisierung; nachhaltige Nutzung der natürlichen Ressourcen; Gesetzesrahmen und Sektorpolitik sowie Stärkung der landwirtschaftlichen Institutionen, als unabdingbare Voraussetzungen für die Entwicklungen der Landwirtschaft. Die Förderung und Stärkung von kleinbäuerlichen Strukturen sowie die Entwicklung des agro-industriellen Bereichs sind wichtige Elemente von PEDSA. So soll erreicht werden, dass Landwirtschaft eine der tragenden Pfeiler der mosambikanischen Wirtschaft wird.


Die OEZA und Finnland stellen für das Jahr 2012 eine Übergangsfinanzierung des mosambikanischen Landwirtschaftsministeriums, MINAG.


Die Ergebnisse dieser Finanzierung sind

- der Umsetzung von PEDSA in 2012

- der Finanzierung der Kernfunktionen des MINAGs

- der Ausarbeitung der Investitionspläne im Sektor

- und der Ausarbeitung des neuen Finanzierungsmechanismus ab 2013.


Dieser Beitrag der OEZA zu PEDSA im Jahr 2012 stellt eine Kontinuität in der Stärkung der Landwirtschaft im Sinne der Schwerpunktsektor der Landesstrategie Mosambik 2010 - 2013.

project number2002-00/2011
source of fundingOEZA
sector Landwirtschaft
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.