An integrated approach towards effective implementation of UNSCR 1325 and 1820



Projektträger: ICAN - International Civil Society Action NetworkLand: Africa, regional/multi-country Fördersumme: € 350.000,00Beginn: 01.12.2014Ende: 31.12.2016

Kurzbeschreibung:

Projektziel


Overall objective: to contribute to the realization of women’s rights to participate in decision-making and peace processes at all levels; and to live free from sexual and gender-based violence.

Main purpose: improved implementation of UNSCR 1325 and 1820 in Kenya, South Sudan and Uganda.

Expected results:

1. Development of at least 6 draft Local Action Plans and/or integration of UNSCR 1325 in Local Development Plans by authorities, traditional, civil society, other local leaders in communities;

2. Meaningful participation of civil society in national and local task forces/steering committees/workshops on UNSCR 1325 and 1820 NAPs;

3. Lessons learnt from local implementation of UNSCR 1325 and 1820 inform the regional and global WPS Agenda including the appointment of a Senior Gender Adviser in the ongoing peace negotiation in South Sudan to ensure the sustained participation of women the peace process.

Beneficiaries: 2,625 government officials, traditional, religious, women and CSO leaders and community/regional/global policy makers (Multiplied by communication and media outreach). Long-term beneficiaries are women, girls and their families living in conflict-affected communities in Kenya, South Sudan and Uganda.

Activities:

Localization Workshops in Kenya, South Sudan and Uganda; NAP Workshops in Kenya and South Sudan; Participation of GNWP members and partners in the 2016 AU Summit; meetings between GNWP members, local partners and relevant AU leaders at the Summit; Advocate with IGAD to appoint a Senior Gender Adviser to ensure the South Sudan peace agreement is gender responsive; Events/meetings during Commission on Status of Women sessions and UNSCR 1325 Anniversaries and SC HL Review of UNSCR 1325.

Background information: 14 years after adoption of UNSCR 1325, there are only 47 national action plans (NAPs) and implementation is still slow. A NAP translates WPS resolutions into executable, measurable and accountable actions to hold Member States accountable.

Projektnummer2764-00/2014
MittelherkunftOEZA
Sektor Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.