Beitrag zum Rapid Response Fund (RRF) des Conflict Early Warning & Response Mechanism (CEWARN) im östlichen Afrika (Folgevertrag zu 2632)



Projektträger: CEWARN-IGAD - Conflict Early Warning and Response Mechanism of the Intergovernmental Authority on DevelopmentLand: South of Sahara, regional/multi-country Fördersumme: € 600.000,00Beginn: 01.12.2012Ende: 28.02.2017

Kurzbeschreibung:

Projektziel


The RRF aims to provide the CEWARN Mechanism with flexible and rapid response capacity for pastoral and related conflict.. It supports conflict prevention, management and resolution (CPMR) activities emanating from the local level and supports member states to build the respective and required capacities of actors (government, civil society) at all levels. Furthermore, it enables Partners in Development and IGAD Member States (Ethiopia, Uganda, Sudan, South Sudan, Kenia, Somalia, Djibuti) to jointly contribute to CEWARN’s early response activities. The RRF may be called upon in order to prevent, de-escalate or resolve pastoral and related conflicts in the IGAD sub-region.

Its scope comprises two major types of interventions:

- Support to CPMR measures, principally at local levels

- Support to capacity building for CPMR at all levels (local, intermediate, country).

The RRF complements long-term development interventions for pastoral societies, rather than supplanting them. In order to achieve adequate capacity of all stakeholders for conflict prevention, management and resolution, the required structures were put in place: Steering Committee, Conflict Early Warning and Early Response Units (CEWERU), Technical Support Unit and Financial Administration Unit. As a result of the RRF-activities, Local Peace Committees (LPC) will be strengthened. Projects financed under the RRF will contribute to conflict prevention and mitigation. LPCs will oversee the projects implemented by community based organisations (CBOs), NGOs and local authorities.

The RRF Handbook as well as the CEWARN Strategy Framework 2012-2019, which has been designed out of a long process of listening to communities on the ground, will guide the activities and the mechanism work during in the next years.

Projektnummer2704-00/2012
MittelherkunftOEZA
Sektor Frieden und Sicherheit
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.