Commercialisation of Land, Implications for Land Rights and Livelihoods in the SADC Region



Projektträger: PLAAS - Institute for Poverty, Land and Agrarian Studies Land: South of Sahara, regional/multi-country Fördersumme: € 600.000,00 Beginn: 01.01.2012 Ende: 30.06.2015

Kurzbeschreibung:

Projektziel


In the SADC Region ADC promotes good governance. Solving the land issues is crucial in regard of democratisation and social equity, essential for sustainable economic growth and human development.


The ‘land grabbing’ phenomenon is widespread in the SADC Region. The region is one of the key receiving areas for big land deals and the source of the foreign capital being used in enterprises to extend to neighboring countries.


Through empirical, field-based and conceptual work it will investigate how such land deals are structured and facilitated and to which degree existing land policy is adequate to safeguard the interests of poor land users in the face of pressures towards commercialization.


The project purpose is to support policy makers and civil society organsiations in the SADC Region with the capacity needed to make evidence-based policy to promote good land governance and to protect people from dispossession and to enable them to shape decisions concerning the use and transaction of their land.


The expected results are

(1) the processes of some land deals - leasing, concession or sale of public or communal land to foreign companies and governments for food production, for tourism developments, for biofuel production and for other commercial agricultural uses - are analysed

(2) the impacts of land deals on land rights and livelihoods are critically assessed;

(3) the interests that shape the governance dimensions, from local to national to international levels, are analysed in order to generate policy recommendations.


The Institute for Poverty, Land and Agrarian Studies, University of Western Cape is the project partner. The project is a contribution to the PLAAS research programme on land and agrarian reform and underpinned by work already completed and underway.


The target groups are policy makers in the SADC and in national governments of SADC member states. Those who are to benefit in the long-term are land users in the SADC member states.

Projektnummer 2512-00/2012
Mittelherkunft OEZA
Sektor Andere multisektorielle Maßnahmen
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.