Communicating Energy in Southern Africa



Projektträger: SARDC - Southern African Research and Documentation CentreLand: South of Sahara, regional/multi-country Fördersumme: € 575.000,00Beginn: 01.04.2014Ende: 30.06.2017

Kurzbeschreibung:

Projektziel


The project will contribute to ADC’s objective of creating access to affordable, reliable and sustainable energy services in the SADC Region. Although having a rich endowment of energy resources such as natural gas, hydropower, wind and solar the SADC Region faces serious energy challenges. The prevailing instability is compounded by many factors, e.g. energy takes an essentially national as opposed to a regional approach; tariff levels that are caught between the viability and access conundrum; capacity issues at both the national and the regional levels and energy sector reforms that are generally perceived to be moving at a sluggish pace.


Communication mechanisms and tools are needed to broaden awareness on issues at play and thus contribute to finding lasting solutions.


The purpose of the project is that a functional platform for information sharing and knowledge dissemination contributes to informed policy decisions about the use and control of the energy resources in the SADC Region. And as such the expected outputs are mainly knowledge products namely

• 6 editions of ‘SADC Today’ per year and one ‘Southern African News Features’ per month

• at least 2 bulletins of ‘SADC Energy Thematic Group and policy briefs per year

• an annual ‘SADC Energy Investment Book’

• the first edition of the ‘SADC Energy Monitor’ and

• the maintenance of the ‘SADC Energy Portal’, www.sardc.net and www.sadc.int.


The implementing agency is SARDC which provides to the SADC knowledge and information support and has an extensive knowledge and experience of the SADC regional issues.


The main partner of SARDC is SADC Secretariat. Main target groups are subsidiary organizations of SADC such as SAPP and SACREEE, the international cooperating partners of SADC, the 15 SADC member state governments and policy makers, the private sector and investors as well as universities and research institutions in the SADC Region.

Projektnummer2753-00/2014
MittelherkunftOEZA
Sektor Energiegewinnung, -Verteilung und -Effizienz, allgemein
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.