Future for You(th): Young people as Leaders of Life Skills Education in the Balkans



Projektträger: CARE Österreich, Verein für Entwicklungszusammenarbeit und humanitäre Hilfe Land: Europe, regional/multi-country Fördersumme: € 1.200.000,00 Beginn: 01.03.2021 Ende: 30.04.2024

Kurzbeschreibung:

Projektziel


The overall objective is to contribute to creating positive and peaceful societies for young people in Serbia, Kosovo, Albania and Bosnia & Herzegovina that embrace and promote gender equality and non-violence. The outcome is gender-transformative life skills education fostered to become an integral part of education programs at schools and juvenile correctional institutions.


Erwartete Ergebnisse


Output 1: - Elementary schools, high schools and universities are equipped to effectively deliver and lead the implementation of CARE’s life skills program (Program Y) to support young people in their safe transition to adulthood.

Output 2: Juvenile correctional institutions pilot CARE´s life skills program tailor-made for youth at risk (Program Y Plus) to prevent radicalization and contribute to re-socialization.

Output 3: Communities are mobilized and take an active role in initiating the educational policy change, securing stronger public voices for youth within the Future 4 You(th) movement.

Output 4: Governmental bodies empowered to develop strategies to institutionalize life skills programming through multi-stakeholder consultation processes

 


Zielgruppe


The target group will include at least 200 representatives of decision-making institutions; 500 high and elementary school teachers; 160 social welfare staff; 47,800 young people from 11 to 30 years old in elementary schools, high schools, universities, as well as youth in communities; at least 17,000 local stake-holders in mobilized communities and at least 30 representatives of seven local partner organizations. In total this results in 65,690 direct beneficiaries.


Maßnahmen


The target groups will be engaged in capacity development programs and quality assurance and institutionalization of life skills education and training, strategic advocacy activities, conferences, workshops and campaign activities. New tools (online courses for teachers/educators and peer educators) as well as other online resources will ensure continuous access to capacity building resulting in an enhanced sustainability of the program.


Hintergrundinformation


The proposal contributes to the strengthening of regional cooperation and the support to the EU accession, cornerstones in the ADC Regional Strategy by establishing a regional dialogue on life skills education and gender equality and by supporting enabling and harmonized educational reforms. Advocacy, institutional support and the creation of a regional youth-driven social movement concerning the need for life skills education will be mutually reinforcing and key components of the intervention, becoming direct contributors for an enhanced governance in the region and therefore aligning with ADC regional thematic priority of governance and human rights. Additionally, life skills education will mitigate challenges that may reduce young people’s ability to participate fully in many aspects of life, including overall education and access to employment.

Projektnummer 8305-00/2021
Mittelherkunft OEZA
Sektor Grundbildung
Tied
Modalität Project-type interventions
Marker Geschlecht: 2, Demokratie: 1
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.