Gender Budget Watchdog Network in Western Balkans and Republic of Moldova



Projektträger: CRPM - Centre for Research and Policy MakingLand: Europe, regional/multi-country Fördersumme: € 499.808,00Beginn: 01.08.2019Ende: 31.07.2022

Kurzbeschreibung:

Projektziel


The projects aims to is enhancinge gender equality on national and local levels thanks to strenghthened capacity of civil society organizsations (CSOs) in using Gender Responsive Budget (GRB) tools in their work, and networking and mobilization of citizens for in advocacy.


Erwartete Ergebnisse


(i) Strengthened capacities of CSOs to use GRB tools to evaluate the conformity correspondence of policies and budgets with the needs of men and women; (ii) a network for effective policy advocacy, knowledge and information sharing and strengthened government accountability is established; (iii) citizens are engaged and contribute to policy change leading to gendered reform of public finances.


Zielgruppe


The main target groups of the project are civil society organizations. The project will directly target 77 civil society organizations and directly build capacities of two 2 representatives per organization (or in total 154 civil society activists will be trained). In addition, 42 CSOs will receive grants and mentoring support increasing with which the direct beneficiaries of the action will increase to 210 activists (5 per organization). The advocacy component will engage directly 5000 people and indirectly mobilize 50.000 citizens will be mobilized.


Maßnahmen


The methodology of implementation envisions a process of knowledge sharing, on the job mentoring / coaching, workshops for exchange of experiences on drafting watchdog reports and developing advocacy plans and networking.


Hintergrundinformation


The project is implemented in seven countries: Albania, Bosnia and Herzegovina, Kosovo, Macedonia, Moldova, Montenegro and Serbia, all of which have committed to gender equality objectives by ratifying the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW) and adopting gender specific national legal frameworks, as well as building national gender machinery to deliver gender equality results. Most of them (except for Montenegro and Moldova) have introduced legal and policy provisions for GRB. Gender Responsive Budgeting - GRB is a critical tool to ensure that gender equality commitments are translated into real actions, that will eventually render positive results.

Projektnummer2841-00/2019
MittelherkunftOEZA
Sektor Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
Tied
ModalitätProject-type interventions
Marker Gender: 2, Democracy: 2, Poverty: 1
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.