Beitrag Generelle Budgethilfe Mosambik 2010



Contract partner: MINEC - Ministério dos Negócios Estrangeiros e Cooperação Country: Mosambik Funding amount: € 3.200.000,00 Project start: 01.01.2010 End: 31.12.2010

Short Description:

Overall goal


Entsprechend der eingegangen Verpflichtungen der Paris Declaration und den Empfehlungen der Accra Agenda for Action sind die quantitative Erhöhung der Mittel und die Verbesserung der Wirkung der eingesetzten Mittel wichtige Herausforderungen für die OEZA. Die Diversifizierung der Modalitäten und der damit verbundene Einsatz von Budgethilfe ist eine konkrete Maßnahme diesen Herausforderungen zu begegnen. Für das Schwerpunktland Mosambik wird diesbezüglich ausdrücklich Generelle Budgethilfe (GBS) genannt.


Mosambik ist ein positives Beispiel für die nachhaltige Wirksamkeit des GBS. Die Evaluierungen der OECD und der Weltbank (2006) bestätigen, dass GBS einen positiven Einfluss auf das makroönomisches Umfeld hat (inkl. Finanzmanagement des Staates), zur Armutsreduktion beiträgt und Harmonisierung und Abstimmung verbessert.


GBS ist die Bereitstellung von Finanzmitteln für den allgemeinen Staatshaushalt und unterstützt die Umsetzung der nationalen Armutsminderungsstrategie, PARPA II.


Das Ziel des PARPA II 2006 - 2010 ist den Anteil in absoluter Armut lebender Bevölkerung von 54 % auf 45 % zu senken. Erreicht soll dies werden durch Aktionen in 5 Aktionsfeldern: Sicherung der makroökonomischen Stabilität; Verbesserung der Regierungsführung; Investitionen in Humanressourcen; Förderung der wirtschaftlichen Entwicklung, unter besonderer Berücksichtigung des Privatsektors; Querschnittsthemen, wie Umwelt, Gender und HIV. Das Ziel des GBS ist die Partnerschaft zwischen den GBS Gebern und der Regierung Mosambiks zur Armutsminderung und zur Erreichung nachhaltiger Entwicklung in Mosambik.


Der Joint Review 2008 kommt zu dem Ergebnis - Aide Memoire joint review 2009 - dass die insgesamt zufrieden stellende Leistung der Regierung Mosambiks in 2008 in allen 5 PARAP Säulen rechtfertigt, die Beiträge zu GBS auch im Jahr 2010 zu erhöhen oder zumindest gleich hoch zu halten. Die OEZA trägt demgemäß für 2010 zu GBS Mosambik ¿ 3,2 Mio. bei (wie 2009).

project number 2499-01/2009
source of funding OEZA
sector Allgemeine Budgethilfe
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.