Department for Economic Planning: Monitoring & Evaluierung der Implementierung der Country Development- und Social Inclusion Strategy (CDS & SIS)



Contract partner: DEP - Directorate for Economic Planning (BiH) Country: Bosnien und Herzegowina Funding amount: € 200.000,00 Project start: 15.03.2011 End: 15.10.2012

Short Description:

Overall goal


Die Direktion für Wirtschaftsplanung (Directorat for Economic Planning = DEP), auf Ebene des Ministerrates angesiedelt u. diesem verantwortlich), unterstützt mit diesem Projekt die BuH-Regierung bei der Erarbeitung eines Planes für die Implementierung, das Monitoring u. die Berichterstattung über die nationalen Entwicklungsstrategien CDS (Country Development Strategy) u. SIS (Social Inclusion Strategy).

Anfang 2011 haben der Staat, beide Entitäten u. der Brcko Distrikt - nach 4-jähriger Vorbereitung - mit der Implementierung der Entwicklungsstrategien (CDS & SIS) begonnen.

Projektziel ist, den Prozess der strategischen Planung u. den im Land während der Ausarbeitung der Entwicklungsstrategien geschaffenen Konsens über deren Implementierung auf allen Regierungsebenen durch ein gut definiertes Monitoring- und Evaluierungssystem nachhaltig zu erhalten.

Im Rahmen des Projekts wird DEP in Zusammenarbeit mit Regierungsinstitutionen (z.B. MoFT) auf allen Ebenen (Staat, Entitäten, Brcko Distrikt u. Kantone) Instrumente für Monitoring u. Evaluierungen erarbeiten und diese während der Implementierung anwenden.

Zielgruppen im Rahmen der Implementierung von CDS & SIS sind die zuständigen VertreterInnen der Regierungsinstitutionen auf Staats-, Entitäts- u. Kantonebene, die durch im Projekt geplante Trainings ihre Kapazitäten (Fachexpertise) wesentlich stärken werden, was zur Nachhaltigkeit des Projektes beitragen wird.

Durch die Gründung von Koordinations- und Monitoringeinheiten in der BuH-Föderation (auf kantonaler Ebene) und in der Republika Srpska werden die gestärkten (ausgebildeten) Regierungsinstitutionen in Zusammenarbeit mit DEP die Implementierung von CDS & SIS eigenverantwortlich und selbständig steuern können.

Indirekte Zielgruppe ist die Bevölkerung (vertreten durch die Zivilgesellschaft) u. der Privatsektor, die v.a. durch eine regelmäßige u. starke Einbindung der wesentlichen Medien über den jeweiligen Implementierungsstand von CDS u. SIS informiert werden sollen.

project number 8253-01/2011
source of funding OEZA
sector Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
tied
modality
marker
  • Policy marker: are used to identify, assess and facilitate the monitoring of activities in support of policy objectives concerning gender equality, aid to environment, participatory development/good governance, trade development and reproductive, maternal, newborn and child health. Activities targeting the objectives of the Rio Conventions include the identification of biodiversity, climate change mitigation, climate change adaptation, and desertification.
    • 1= policy is a significant objective of the activity
    • 2= policy is the principal objective of the activity
  • Donor/ source of funding: The ADA is not only implementing projects and programmes of the Austrian Development Cooperation , but also projects funded from other sources and donors such as
    • AKF - Foreign Disaster Fund of the Austrian federal government
    • BMLFUW - Federal Ministry for Agriculture, Forestry, Environment and Water
    • EU - Funds of the European Commission
    • Others - various other donors are listed in ADA’s annual business report.
  • Type of Aid – Aid modalities: classifies transfers from the donor to the first recipient of funds such as budget support, core contributions and pooled programmes and funds to CSOs and multilateral organisations, project-type interventions, experts and other technical assistance, scholarships and student costs in donor countries, debt relief, administrative costs and other in-donor expenditures.
  • Purpose/ sector code: classifies the specific area of the recipient’s economic or social structure, funded by a bilateral contribution.
  • Tied/Untied: Untied aid is defined as loans and grants whose proceeds are fully and freely available to finance procurement from all OECD countries and substantially all developing countries. Transactions are considered tied unless the donor has, at the time of the aid offer, clearly specified a range of countries eligible for procurement which meets the tests for “untied” aid.