FIGAP - Fund for the Implementation of the Gender Action Plan in BiH



Projektträger: MHRR - Ministry for Human Rights and Refugees of Bosnia and Herzegowina Land: Bosnia and Herzegovina Fördersumme: € 1.000.000,00 Beginn: 01.12.2009 Ende: 31.12.2014

Kurzbeschreibung:

Projektziel


Despite the evident economic growth and improvements in strengthening democratic and legal institutions in Bosnia and Herzegovina (BiH), social deprivation, discrimination against women, unequal access to resources and feminisation of poverty remain some of the greatest challenges of BiH.


The Gender Action Plan (GAP), a 5-year strategy for gender mainstreaming in BiH adopted by the Council of Ministers in Sept. 2006, aims at contributing to increased level of gender equality in BiH society. The GAP defines strategies and sets out objectives for realization of equality between women and men in 15 areas.


The GAP is in line with all relevant national and international legal documents on gender equality (e.g. CEDAW, Security Council Resolution 1325, EU directives, Beijing Declaration, MDGs).


The Fund for the Implementation of the Gender Action Plan (FIGAP) is set up to support public institutions and bodies involved in the implementation of the GAP.

Activities include strengthening their human and material resources, as well as developing and strengthening partnership between institutions responsible for achieving gender equality at regional, state, and international level.


The following development results are pursued:

- More women politicians and in more powerful position (all political positions at all levels of BiH state and entity)

- Improved economic position and situation of BiH women and other marginalised groups (focusing on the public and private labour market, access to economic rights)

- Improved social position of women and other marginalised groups (focusing on diminished violence, cultural perceptions of men and women's roles and status, education and health).


In order to reach end users, gender mainstreaming will also be carried out at the local level and with non-institutional partners (municipalities, NGOs, academic community).


The FIGAP is financed by the Government of BiH and 4 Donors (Sida, DIfD, SDC and ADA) in an amount of EUR 5,4 Million.

Projektnummer 8257-00/2009
Mittelherkunft OEZA
Sektor Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.