Review of the Gacaca Process in Rwanda



Projektträger: Waldorf Lars - World Policy Institute, New School University Land: Rwanda Fördersumme: € 7.800,00 Beginn: 15.06.2006 Ende: 31.08.2006

Kurzbeschreibung:

Projektziel


As many as one million people were killed in the 1994 Rwandan genocide. It is believed that the failure to punish those responsible for recurring waves of ethnic violence since 1959 was a key factor in enabling the 1994 genocide. In the last eleven years several initiatives aimed at bringing the perpetrators of the genocide to justice have been started. Over 100.000 people remain in prison awaiting trial. It was estimated that it would take the Rwandan judicial system up to 150 years to try just these cases. In order to speed up the judicial process for genocide cases, the government revived a traditional judicial process called Gacaca in 2001. A total of 260.000 Gacaca judges were elected in October 2001, Gacaca courts at the national level were launched at the beginning of 2005. Since then Gacaca processes are taking place in the entire country and involve the whole population. Since the re-establishment of the Gacaca system, The Austrian Development Cooperation (ADC) has financed four projects dealing with the Gacaca:


1) Project 2178-00/2002: Bureau d'assistance technique au Département des Juridictions Gacaca Financial commitment: Euro 750.000, Project status : completed, new financial proposal for 1/2006 to 12/2007 pending

2) Project 2212-00/2003: Appui aux procédures judiciaires liées au génocide (RCN) Financial commitment : Euro 310.000,

3) Project 2316-00/2001: Monitoring des Procès Gacaca (Trocaire/ LIPRODHOR) Financial commitment : Euro 656.313

4) Project 2215-00/2003: Rwanda, Beyond the Gacaca (a documentary film by Anne Aghion)

Financial commitment: Euro 90.000,


In order to decide on its future involvement in supporting the Gacaca process the ADA has commissioned an assessment which should:

" Assess the current state of the Gacaca process and its planned developments

" Review the impact, effectiveness and the efficiency of Gacaca at local and national level

" Develop a donor/stake holder mapping

" Recommend Austrian level of involvement

Projektnummer 2251-05/2006
Mittelherkunft OEZA
Sektor Staatsführung & Zivilgesellschaft, allgemein
Tied
Modalität
Marker
  • Marker: kennzeichnet und bewertet die entwicklungspolitische Zielsetzung eines Projektes auf Gendergleichstellung, Reproduktive Gesundheit, Umweltschutz, Demokratieförderung, Armutsorientierung, Entwicklung des Handels sowie auf die Erfüllung der Klima- Biodiversitäts- und Wüstenkonventionen.
    • 1= das entwicklungspolitische Ziel ist in das Projekt integriert
    • 2= das entwicklungspolitsche Ziel ist der spezifische Inhalt des Projekts
  • Mittelherkunft: Die ADA setzt in Projekten und Programmen Mittel der Österreichischen Entwicklungszusammenarbeit (OEZA) sowie anderer Finanzierungsquellen um.
    • AKF - Auslandskatastrophenfonds der Österreichischen Bundesregierung
    • BMLFUW - Bundesministerium für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft
    • EU - Mittel der Europäischen Kommission
    • Andere Geber - Diverse Finanzquellen, die dem jährlichen Geschäftsbericht der ADA im Detail zu entnehmen sind.
  • Modalität: definiert die Art der Hilfe (z.B: Sektorbudgethilfe, Kernbeiträge an multilaterale Institutionen, Projekthilfe, Technische Assistenz (personelle Hilfe), Bildungsarbeit im Inland, etc.)
  • Sektor: bezeichnet den wirtschaftlichen oder sozialen Sektor des Partnerlandes, welcher mit dem Projekt/Programm unterstützt wird.
  • Tied/Untied: Ungebundene (untied) Hilfe ermöglicht dem Projektpartner im Entwicklungsland - unter Befolgung der lokalen Beschaffungsregeln - freie Entscheidung über die Herkunftsländer im Zuge der Beschaffung von Dienstleistungen und Waren. Gebundene (tied) Hilfe verknüpft die Hilfsleistung auf die Beschaffung aus dem Geberland oder aus einem eingeschränkten Kreis von Ländern.